A Facebook-on ebben a nyári időszakban gyakran megjelennek motoros yachtok képei, egy-egy reklámozott utazási ajánlattal, hirdetések tanfolyamokról motor hajó vezetői engedély megszerzésének ígéretével. Számos írás bizonygatja, hogy milyen jó kikapcsolódást jelent a hajózás.

Nem ismerem a hajózási szabályokat, és sajnos nem vettem még részt tengeri hajóúton, de még vitorláshajón sem ültem. Ettől függetlenül elgondolkodtam azon, hogy hogyan működtetjük mi a Balatont ebből a szempontból ?

Évek óta figyelem a közbeszédben, minden Balatoni hajózási szezon kezdetén, hogy fel-fel vetődik, vajon használhatnák-e a Balatont az egyéni tulajdonban lévő belső égésű motoros hajók ? A válasz mindig és következetesen a határozott: NEM.

Nem is értem sokszor, hogyha már ezt az évek, évtizedek során tisztáztuk és kijegecesedett /értsd.: kikristályosodott /, hogy a Balatonon magán használatú kedvtelési célú belső égésű motoros hajó márpedig nem lehet, - és az érvek az álláspont mellett olyanok, hogy a józan ésszel szinte ellentétes lenne a megengedés,- akkor miért vetődik fel minden évben, hogy újra leüssük a felvetést, - mint a labdát a röplabda hálónál szokás, nagy erővel, és kíméletlenül – márpedig itt egyéni használatú turista belső égésű motoros hajó a vízen nem lehet.

A kérdés számomra pusztán elméleti, mert nem tárolok a ház melletti telken motoros yachtot, tehát nem mérgelődök azon, hogy miért nincs ez a Balaton vizében ?

A Balatonon a vitorláshajók tömegesen vannak jelen. Kialakult egyfajta szokás rendszer, ami évtizedekre vezethető vissza. Azt lehet mondani, hogy a vitorlások tulajdonosai maguknak kisajátították a Balatont, és ezen nem is akarnak nyilván változtatást megengedni. A hajó vásárlás nem olcsó mulatság. A rendszerváltás előtt a szocializmus egyenlősdi rendjében, azért kevesen jutottak el arra szintre, hogy lett volna még pénzük motoros yacht vásárlására, amikor a lakóház, hétvégi ház, gépkocsi megvásárlásán túl voltak, a család fenntartása mellett. Ha nem volt anyagi fedezet, ezért nem jelentkezett igény arra, hogy követelték volna motoros yachtra vonatkozó engedély kiadását a Balatonra.

Olvasva motoros yachtok-kal kapcsolatos cikkeket azért ez egy más világ, mint a vitorláshajózás. Vannak olyan emberek, akik nem akarnak a kötelekkel bajlódni és bujkálni a vitorlatartó alatt, hanem a vízi közlekedés egyfajta más élményére vágynak, amit a motoros csónakok és hajók tudnak biztosítani.

Milyen érveket mondanak a belső égésű motoros hajók használata ellen a Balatonon ?

- hangosak, zajosak a motorok,

- a tó kis vízmélységű, és a nagy energiával működő meghajtás felkeveri az iszapot, egy sáros pocsojává változtatná a tavat,

- a motorok olaja szennyezné a vizet,

- a fürdőzőket, pihenni vágyókat zavarná,

Mit lehet erre laikusként válaszolni ?

Kérdés az, hogy az -e a helyzet, hogy alapvetően nem lenne semmi probléma a motoros hajók elterjedésével a Balatonon, de valakik nem szeretnék ezt, és felhoznak olyan indokokat, amit, ha valósnak el tudnak fogadtatni, akkor a céljukat elérték és nem lesznek motoros hajók a tavon ?!

A tónak van a partmenti sávja, ahol a víz fürdőzésre alkalmas. Bólyák szokták jelölni, hogy azon túl már vigyázni kell, mert az embernek a lába már nem ér le, csak úszók haladhatnak tovább. Van egy olyan határ is, amit nem célszerű átlépni egy fürdőzőnek, mert az már értelmetlen, és veszélyes !

Nyilvánvaló, hogy a motoros hajók abban az övezetben mozoghatnának, ahol már egyéni fürdőző nincs. A parkoló helyzetből a hajók egy útvonalon szabályozott keretek között közelítik meg ezt a térséget. A távolság így kizárja, hogy a motorok hangja zavarná a parton, vagy a parti vízsávban tartózkodó embereket, akár a vízparti nyaralókban tartózkodókat.

Azt senki nem gondolja komolyan, hogy egy motoros hajóval valaki majd átszeli a fürdőzők területét. A Balaton vízfelülete szerencsére hatalmas, nem véletlenül nevezik a magyar tengernek.

Abban nem tudok állást foglalni, hogy a motoros hajók elterjedése sáros pocsojává változtatná-e a vizet ? Minden esetre vannak túra motorosok, tehát nem feltétlenül kellene gyorsasági versenyeket rendezni a Balatonon, nem ez lenne alapvetően az igény szerintem.

Az könnyen lerendezhető, hogy olaj szennyezéstől nem kell tartani, mert akinek van egy kis technikai érzéke az tudja, hogy ezek a gépek nem úgy vannak megépítve, hogy ez előfordulhatna. A közúti személygépkocsiknak is alapvető működési elve az olaj kenő rendszer. Hol látunk mi az utakon tömegével olaj folyásokat ?

A magyar szocializmus kultúrterülete jutott eszembe, amikor úgy jellemezték a hatalom befolyását, hogy volt 1./ tűrt, 2./ tiltott és 3./ támogatott irány. A rendszerváltással az élet milyen területén következtek be változások és milyen változások várhatók még el ? A tulajdon, a vagyon mértéke, a vagyoni javak birtokolhatósága elmozdult a tőkés-kapitalista rendszerek felé. Lehet most már az egyénnek termelőeszköze, lehetnek alkalmazottai, kereskedhet, vállalkozhat és vagyont halmozhat fel. Ebből az is következik, hogy a megszerzett pénzből bármit megvásárolhat elvileg.

Dr. Sárközy Tamás jogász professzor úgy jellemezte a kapitalista országokban uralkodó egyéni szabadságjogot, hogy az ember vehet akár egy aknavetőt is, amit felállít a kertjében, és vagy lő, vagy nem lő. Mi itt még nem tartunk, tehát élnek az előző rendszerből magunkkal cipelt, majd az állam eldönti, hogy mit tilt, mit enged az egyénnek, mert az állam gondoskodó.

Pl. fegyvertartási szabályok rendje – minek a lőfegyver az egyénnek ? Nehezítsük meg a lőfegyverhez jutást, amennyire csak lehet, majd rájön az egyén, hogy nincs is arra szüksége. Pozitív eredmény az, hogy az emberek közötti konfliktusokban nem számottevő a lőfegyver mint eszköz használata, mert egyszerűen nincs a birtokukban, ezért nem is tudják azt felhasználni.

Nem minden tiltást kell megszüntetni természetesen, de a politikai rendszerváltásnak lehetne olyan hozadéka, hogy a tiltásokat vizsgáljuk felül. Ha azt állítjuk, hogy a rendszerváltás egy szabadabb világ ígéretével jött létre, akkor ne cipeljünk napjainkban olyan tiltó rendelkezéseket, aminek a fenntartása nem indokolt, és egy előző rendszer politikájának terméke az.

Ha górcső alá vesszük a belső égésű motoros hajózás kérdését a Balatonon, akkor el kell döntenünk, hogy ennek a tevékenységnek a tiltása megfelel-e a józan észnek, vagy egy értelmetlen tiltó rendelkezés az. A nyugati államok lakosainak gazdagsága a mi szempontunkból abban is kifejeződik, hogy jobban fel vannak szerelve műszaki-technikai eszközökkel. Amennyiben motorizált vízi járművekkel elindulnak nyaralni és ezek az eszközök nem használhatók a Balatonon, akkor tovább mennek a tengerhez. Ez számunkra, a Balatonnál lévő vállalkozók számára anyagi kiesést jelent. Volt ilyen megállapítás egy korábbi újságcikkben.

A motoros yachtok a vásárlói igények kiszolgálásában igen magas technikai fejlettséget értek el. A motoros hajók használhatók a Dunán, a Tiszán. A Balatonnak is biztosítani kellene a vízi kikapcsolódás lehetőségeinek teljes rendszerét. A villamos meghajtású motor yachtok ellen nincs kifogása a szabályozásnak. Véleményem szerint a belső égésű motorokkal tiltás koncepcióját is meg kellene szüntetni, hogy kiteljesedhessen a Balatonon is a hajózással kapcsolatos lehetőségek teljes tárháza. Cikkeznek arról is, hogy így is van a valóságban egyéni működtetésű belsőégésű motor yacht, de különböző jogosultságra hivatkozással bujtatott módon. Ezeket a trükköket is meg lehetne szüntetni és az engedélyezéssel tiszta vizet önteni a pohárba.

Az alábbi képek a motoros yachtokról készültek. Bemutatva azt, hogy milyen magas szinten van ezen a területen a termékkínálat, és milyen élményeket tudna biztosítani a nyári szabadság idején, az egész évben a munkahelyén robotoló magyar embernek is, akár vesz magának, akár bérel ilyen gépeket. Ha a nyugati kapitalista országokban az egyének fel tudnak halmozni olyan mértékben anyagi javakat, hogy ilyen vízi járműveket meg tudnak vásárolni, akkor ez hazánkban miért ne volna lehetséges ? Már évekkel korábban volt olyan kijelentés, hogy Magyarországon is a milliárdosok száma meghaladta a 10.000 főt.

Egy motoros yacht vásárlása csak a korábbi, illetve a jelenlegi jövedelmi viszonyaink alapján tűnik irreálisnak, de ez változhat. Eszembe jutott egy régebbi film, aminek az volt a címe: Milyenek a magyarok ? - egy jelenete az volt, hogy a fiatal házaspár ült a panel lakásban az asztalnál. Anyagi helyzetüket elemezgették. Arra jutottak, hogy nagy anyagi befektetéssel járó célokat nem tudnak kitűzni, mit tehetnének mást - eszünk ! Erről a pontról kell elmozdulni, hogy a családok komolyabb célokat tudjanak maguk elé kitűzni. Teljesebb életet éljenek, anélkül persze, hogy a tárgyak bűvöletében éljünk. Majd legyen mit örökül hagyni az utódokra is, segítve őket ezzel is az életben.

Dr. Csáktornyai Zsolt

/Jenő község/ 2019. augusztus 01.

Különböző kategóriák: a luxus megoldások, de vannak a kisebb innovatív kifinomult szerkezetek, amelyek a tó látvány értékét csak javítanák, rangját növelnék.

A  Bavaria tip. hajók a bajor-német precizitás szerint. Ez maga a tökély. Erre mondja  a Balaton-ra vonatkozó szabályozás, hogy ezt a gépet a belső égésű motorja miatt, mint környezetszennyezőt nem lehet használni. Nem kellene az abszurd tiltó rendelkezést megszüntetni ?!

2019. 10. 21-ei kiegészítés: Az alábbi Balaton retro kisfilmben látható, hogy motorcsónakok és vizisízők szelték a vizet, pedig akkor is tömegek fürdőztek a víznél.

2019. 10. 29-én tegnap láttam a tv-ben egy filmet a Wörthi-tó-val kapcsolatban. Említették, hogy rossz volt a vízminőség a tóba belevezetett szennyvíz miatt. Ezt csatornázással, tisztítással megoldották, úgy mint a Balaton esetében is. És amiért említem a motorcsónak használat megengedett a tavon, tehát a víz védelme érdekében nincs teljes tiltás, de felügyelt, engedélyezett keretszámmal kb. 300 db engedélyezése lehet. Ez a szám évek óta nem változott. 

A Wörthi-tó Ausztria nagy tavainak egyike, a Karintiai-tóvidék legnagyobb kiterjedésű tava, mely a Klagenfurti-medencében helyezkedik el, a Karavankák hegyláncának tövében. Névadója Maria Wörth kis félszigetén elhelyezkedő zarándoktemplom.Wikipédia

 

2019. október 13-án most láttam, hogy még 2019. augusztusában a Balatonon egy vállalkozó működtetni kezdett egy hyperjet nevű hajót. Ezzel jól belecsapott a lecsóba. Az  alábbi képen a hajó, és van egy kapcsolódó video akik ezen utaztak, kipróbálták. Azért kapcsolatam ide, mert látszik rajtuk, hogy egy újszerű élményben volt részük. Hát ettől nem kell megfosztani az embereket. A tavunk egy lehetőség amit normálisan ki kell használni, oly módon, hogy az emberek jól érezzék magukat.  Ez a tó egy adottság és élni kell vele, úgy, hogy megőrízzük, megtartsuk egyben  ezt az értékes dolgot.