/Az alábbi szöveg fülszöveg, idézetek, amit kiemelésre fontosnak tartottam olvasva Stefan Zweig: Magellán, aki elsőként körülhajózta a Földet című könyvéből. /

A Föld felfedezésének történetében a legnagyszerűbbet teljesítette Magellán Ferdinánd, aki embereivel öt apró kis halászbárkával elindult Sevillából, hogy körülhajózza az egész Földet. Az emberiség történetének talán legremekebb odisszeája e kétszázhatvanöt elszánt férfi útja, akik közül végül egyetlen megrongált hajón, de árbocán a legnagyobb győzelem lobogójával csak tizennyolcan tértek vissza. A 2019-es évben ennek a nagy utazás megkezdésének 500. évfordulójához értünk. Az öt hajóból álló flotta – Trinidad, San Antonio, Concepción, Victoria és Santiago – 1519. szeptember 20-án, /kedden/ hajnalhasadáskor hagyta el a spanyol partokat.

A rómaiak utazásaikon és háborúikban először lelték kedvüket a Kelet égető és kábító, maró és mámorító termékeiben. Azóta a Nyugat konyhái nem akarják nélkülözni az indiai fűszereket. Az északi ételek a középkorig ízetlenek és unalmasak voltak. Európában a fűszerek nélküli ételeket még a fejedelmek asztalánál is a sivár egyhangúság jellemezte. A legközönségesebb étel is kellemessé válik a tört bors, szerecsendió, fahéj, vagy gyömbér használatával.

A fűszerek iránti nagy igény és ezzel szemben a beszerzésének nehézsége okozta,  hogy rendkívül magas volt az ára. Velence palotái – csakúgy, mint a Fuggereké, Welsereké – csaknem kizárólag az indiai fűszerek hasznából épültek.  A fűszerszigetek elérésének más útja felfedezése, nyugat felé haladva és az ebből származó nagy haszon reménye arra ösztönözte a hatalmasokat, hogy támogassák anyagilag Magellán tervét. 

Sanlúcar kis templomában Magellán gyónás után az egész legénységgel együtt még egyszer megáldozik. Hajnalhasadáskor megcsörrennek a horgonyok, lobognak a vitorlák, ágyúk dörögnek az eltűnő part felé: a legnagyobb felfedező út, az emberiség történetének legmerészebb kalandja megkezdődött.

Az utazás számos nehézsége között Magellán legsúlyosabb feladata, hogy a különböző tonnatartalmú és más-más sebességű vitorlás hajókat állandóan mint egységes csoportot összetartsa. Ha akár csak egy hajó is eltéved, akkor az a hatalmas úttalan óceánon  végérvényesen elveszett a flotta számára. Magellán tehát elutazása előtt, különleges rendszert dolgozott ki arra, hogy a hajók között állandóan fenntartsa az összeköttetést. A többi hajó követi az elől haladó zászlóshajó, a Trinidad nyomát. Éjszakai időszak okoz problémát, amit úgy old meg, hogy a Trinidad farán egy lámpába elhelyezett fáklyát gyújtanak meg.

Hebbel mondta ki a nagyszerű tételt: A történelem számára közömbös az, hogy miképpen történik valami. Az mindig csak a teljesítők, a megvalósítók oldalán áll. Mindaz, amit a bölcsek évezredek óta gyanítottak, amit a tudósok megálmodtak, most egyetlen ember bátorsága folytán bizonysággá lett: a Föld gömbölyű. Mert lám: egy ember körüljárta !

A Victória nevű hajó befut Sanlúcar kikötőjébe 1522. szeptember havának 6. napján minden idők tengerhajózásának legnagyobb tette véget ért.  1522. szeptember 8-án, tizenkét nap híján három év után horgonyt vet Sevillában.

1913. egyik őszi napján Wilson elnök Washingtonban megnyom egy villanygombot, amely megnyitja a Panama csatorna zsilipjét és ezzel örökre összeköti egymással a két nagy tengert, az Atlanti- és a Csendes-óceánt. A Magellán-szoros immár végleg fölöslegessé válik. Végérvényesen megpecsételték a sorsát és egyszerű történelmi, jelentéktelen földrajzi fogalommá süllyed vissza. A lakható világ valamennyi területe közül a Patagónia és a Tűzföld közt fekvő partok a Föld legelhagyatottabb és legszegényebb vidékei.

De a történelemben a teljesítmény erkölcsi értékét sohasem a gyakorlati hasznosság dönti el. Csak az gazdagítja maradandóan az emberiséget, aki önmagáért gyarapítja a világ tudását, és fokozza alkotó öntudatát. Ebben az értelemben pedig Magellán tette túlnő korának minden más tettén, és dicsőségében külön dicsőséget jelent a szemünkben, hogy ő nem ezrek és százezrek életét áldozta fel eszméjéért, mint a legtöbb vezér, hanem csupán önmagát. Elsőnek merte vállalni a Föld körülhajózásának oly merész gondolatát, és akinek legutolsó hajója valóra is váltotta eszméjét.

Azzal, hogy megismertük Földünk területének egy évezred óta hiába számítgatott méreteit, az egész emberiség nyert újfajta képet erejéről, a bejárt földgolyó nagyságával együtt új kedvvel és megújult bátorsággal ébred ismét saját nagyságának tudatára.

Magellán csaknem elfelejtett tette bizonyította be örök időkre, hogy valamely eszme, ha géniusz veszi szárnyára, ha a szenvedély viszi elszántan előre, erősebbnek bizonyul a természet minden eleménél, hogy mindig az egyes ember az, a maga apró,  múlandó életével, aki valósággá és múlhatatlan igazsággá tudja tenni, ami száz és száz nemzedéknek csupán vágyálma volt.

A felfedezés eredménye - a Magellán-szoros hajózható tengeri út, hosszú kanyargó keskeny tengerszoros a dél-amerikai kontinens déli csúcsa, pontosabban Chile partjai, illetve a részben Argentínához tartozó Tűzföld és a vele szomszédos szigetek között. A Csendes- óceán és az Atlanti–óceán közti legfontosabb természetes átjáró, de a barátságtalan éghajlat és a szoros szűk volta miatt nehéz hajózási útnak számít. A Panama-csatorna megnyitása /1914 / a Magellán-szoros fontosságát csökkentette, de nem szüntette meg. /Wikipédia/

Dr. Csáktornyai Zsolt 

2019. augusztus 28. 

Jenő község /Fejér megye /

Magellán-szoros 

Magellán

Victoria nevű hajó